Saturday 27 July 2013

cinta atau obsesi?



Assalamualaikum,salam satu malaysia..


entry kali ini,ada sedikit perkongsian coretan hidup mengenai kisah cintanya....yang baik diambil sebagai pengajaran,yang buruk dijadikan sempadan...tiada kaitan dengan yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia..


sewaktu di usia kanak-kanak,tak pernah aku fikirkan perihal hati dan perasaan ini...seingat aku,menjengah ke alam sekolah menengah,baru ada perasaan terhadap kaum adam...tapi di waktu itu,aku gelarkan cinta monyet ialah gelaran yang sesuai buat aku...cinta yang syok-syok sendiri,senyap-senyap..kononnya nak pendam perasaan..baru kini aku sedar itu cuma obsesku terhadap si adam itu...perasaan yang kononnya kuat itu sudah menghilang mengikuti masa yang berlalu..

di alam universiti,aku bagaikan mendapat nyawa tatkala sang adam menjegah ke dalam hidupku ketika itu..kakiku rasanya macam tak cecah tanah..sentiasa berangan-angan...diberi pula harapan,lagilah menggunung perasaan itu..namun memang lumrah manusia,habis madu sepah dibuang...dah bosan agaknya berkenal-kenalan denganku,sang adam mulai menjauhkan diri..buzy kononnya..tapi aku setia menanti,menantinya seperti biasa...lama-kelamaan jarak dan masa mulai mempengaruhi perhubungan kami...kurasakan sang adam tidak seperti dahulu lagi..tidak lagi semesra sang adam yang dahulu lagi...baru kusedar ini bukan cinta yang aku ingini..hatiku disakiti dengan kata-kata sinis sang adam...mulai saat itu,hatiku patah seribu...cuma tuhan yang lebih mengetahui..bertapa sakitnya hati ini tatkala itu...ku mulai isytiharkan ,tiada mana-mana sang adam yang akan menembusi tembok yang aku bina ini..pandanganku pada kaum adam mulai menyerong ...kurasakan semua sang adam ialah sama sahaja...ku mulai membenci kaum adam..

masa bergilih ganti..benciku masih menebal lagi..kusalahkan si adam atas kesalahan ini,tanpa menilai kesilapan diri ini..

pada jangka waktu itu,memang sudah lama ku benci seorang adam ini..dan memang sikapnya memandang wanita luar dari biasa..pandangannya yang tajam itu mengundang seribu satu persoalan dalam benakku..adakah dia miang,atau aku yang perah santan?? inginku biarkan,tapi memandangkan dia juga sang adam,pengaruhnya kuat untuk membuatku membencinya....sangat membencinya..terlampau membencinya..benci ya amat...ku mencari tahu hal sang adam agar dapat ku panaskan bara benci dihatiku...

masa pun berlalu,tanpa ku sedari,hati ini sudah terpaut kepadanya...puasku nafikan perasaan ini...tidakku sangka,orang yang amatku benci menjadi orang yang amat aku sukai...jauh dari dalam sudut hatiku ini,aku menyesal membenci sang adam..jika kutahu aku kan menyukainya suatu hari nanti,sudah pasti takkan aku membencinya dari dulu lagi..takkan wujud perasaan cinta ini terhadapnya..aku dapat tahu yang dia mempunyai teman wanita..agak luluh hatiku,tapi aku seakan dapat menerima kenyataan bahawa ini salahku..biar aku yang menanggung silapku kerana mencintai sang adam itu sesudah membencinya secukup rasa..perjalanan hidupku diteruskan seperti biasa..masalah-masalah menjadi medium untukku menyibukkan diriku...peristiwa itu berlaku..di luar jangkaanku...hatiku berbunga-bunga riang...walaupun aku tahu hati sang adam milik orang lain,tapi hatiku tetap riang tatkala kami mulai akrab..

akhirnya,seperti kisah-kisah yang lalu,aku mengundur diri,tak sanggup untuk disakiti lagi...pedihnya akan ku tanggung sendiri,semoga perasaanku terhadap sang adam akan pupus mengikut waktu...kuputuskan biarlah tuhan yang menentukan semua ini...takdir dan suratan hidupku mengikuti kehendak yang maha satu....








                Sedarilah bahawa luka hatimu itu mengikut sedalam cintamu, dan nilai cintamu seharusnya mengikut nilai siapa yg kamu cintai.

Bagaimana kamu menyerahkan seindah-indahnya cintamu kepada orang yang tidak jujur dan tidak berkuasa untuk memberi cinta dan bahagia? Allahurabb......Dan bagaimana mungkin engkau berharap kepada orang yg sampai hati membuatmu bersedih dan menangis?


Maka, alihkanlah arah cintamu dari orang yg tidak baik bagimu itu, kepada ALLAH Tuhan yg Esa dan sentiasa menyayangi kita. DIAlah ALLAH yg memberi segalanya. Cinta kepada Rasulullah SAW yg sentiasa berkorban untuk kita semua. Dahulukan ALLAH, hanya untuk DIA.


Pasti, ALLAH akan memberi yg terbaik untuk kita. Apa sahaja yang datang dalam hidup ini akan menjadi kebahagiaan dan kenikmatan. Walaupun ianya perit dan sakit di mata orang lain. Tapi ALLAH letakkan bahagia dalam hati kita. Dan ia benar-benar bahagia.

Demi ALLAH, itulah kebahagiaan sebenar. Biarlah orang yg tak pandai menghargai kita itu dengan hidupnya sendiri. Do'akan kebahagiaan dirinya.

Allah Allah..Allahu Allah...


#P/S kejarlah cinta Allah melebihi cinta manusia..

No comments:

Post a Comment